Jak wspomagać rozwój mowy dziecka
wskazówki dla rodziców:
-
Należy obserwować reakcję na dźwięki, ponieważ tylko prawidłowy słuch jest warunkiem prawidłowego rozwoju mowy.
-
Konieczne jest zwracanie uwagi, czy dziecko podczas snu oddycha nosem. Jeżeli ma otwartą buzię może być to skutkiem powiększonego migdałka lub obniżonego napiecia mięśniowego.
-
Wspierające dla rozwoju komunikacji jest otoczenie dziecka mową już od pierwszych chwil życia.
-
Zwracając się do dziecka, unikajmy spieszczeń, przesadnych zdrobnień. Dostarczajmy prawidłowych schematów porozumiewania się.
-
Dbajmy o to, aby maluch widział naszą twarz, miał okazję obserwować mimikę, szczególnie w zakresie ust i mógł nas naśladować.
-
Najlepiej karmić piersią. Naturalne karmienie zapewnia prawidłowy rozwój mięśni odpowiedzialnych za włąściwe mówienie, zmniejsza ilość infekcji, przyczynia się do prawidłowego rozwoju zgryzu.
-
Należy unikać podawania smoczka, a jeśli już jest używany- rozstać się z nim pod koniec pierwszego roku życia.
-
Pilnujmy, aby dziecko nie ssało paluszków, nie obgryzało paznokci.
-
Podawajmy twarde pokarmy, po pierwszym roku życia unikajmy papek i przecieranej żywności. Dostarczajmy tym samym dziecku możliwości doświadczania, uczenia się i rozwoju właściwego zgryzu, a w konsekwencji idealnych warunków do prawidłowej artykulacji.
-
Masujmy nasze dzieci, dotykajmy, kołyszmy, nie wkładajmy ich w urządzenia pozornie nas zastępujące (mechaniczne bujaki, wibrujące maty), a jeśli już niech stanowią one tylko uzupełnienie rodzicielskiej aktywności.
-
Wykluczmy lub chociażby ograniczmy oddziaływanie telewizora, laptopa, telefonu komórkowego przynajmniej do trzeciego roku życia.
-
Śpiewajmy dziecku piosenki.
-
Uczmy wyliczanek, wierszyków.
-
Opowiadajmy bajki, układajmy historyjki obrazkowe.
-
Czytajmy książki codziennie minimum 15 minut.
-
Nigdy nie krytykujmy nieudolnych wypowiedzi, nie naśmiewajmy się, pozwólmy zawsze na dokończenie zdania, nie przerywajmy.
-
Bawmy się jak najczęściej angażując możliwie jak najwięcej zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku.
-
Odpowiadajmy cierpliwie i wyczerpująco na pytania.
-
Nie wyręczajmy dziecka, pozwólmy mu być samodzielnym. Rozwój motoryki przyczynia się do stymulacji mowy.
-
Rozwijajmy aktywność fizyczną dziecka – mózg dotleniony, doświadczający jest narządem sprzyjającym komunikacji.